2017. már 24.

Néhány szóban a KEDOK-ról

írta: Kiss Dra
Néhány szóban a KEDOK-ról

Mielőtt mindféle rejtélyes mozaikszavak feloldásába fognánk, fontos tisztáznunk mi az, ami alapvetően szükséges a tanulás létrehozásához: az írás és olvasás. Pontosabban ez talán még a számítógépek megjelenéséig egészen így volt, manapság már a " tanult" ember, nemcsak ír, olvas, hanem digitális kompetenciákkal rendelkezik és képes az általa befogadott anyagok kezelésére, feldolgozására és kritikus látásmódjára is. (Ha szakdolgozatba fognánk, ez lehetne akár az egyik fő tézisünk.) 

Az általam létrehozott mozaikszó a Közös Európai Digitális Kompetencia Keretrendszert rejt magában, melynek internacionális megfelelője a DIGCOMP (Digital Competence Framework). A kutatás az innováció, növekedés és munkahelyteremtés szellemében alakult ki, hogy az európai polgárok megfelelő tudás, kritikai érzék és kreativitás segítségével győztesen kerüljenek ki a munkaerőpiac ringjéből - emellett az IKT szakembereket is bűvkörébe vonzza.

Manapság, hangsúlyozza a szöveg, nem elég az internethozzáférés ahhoz, hogy valakit digitálisan kompetensnek tartsanak, éppen ezért a kutatás kidolgozásában oktatási, foglalkoztatási és társadalmi szervek vettek részt az Európai Bizottság intézetének közreműködésével. Alapvető céljuk, egy három szintű, kompetenciákat összefoglaló rendszer létrehozása volt, mely támogatja az emberek tanulását, foglalkoztatottságát, effektív munkavégzését. Végül a "gyermek" egy 21 kompetenciából álló, három szintű elképzeléssé nőtte ki magát, mindvégig a digitális kompetencia keretein belül. (A digitális kompetencia része a 8 kulcskompetenciának.) 

A KEDOK-on belül létezik egy egyéni, onine értékelési eszköz, amellyel fermérheti az egyén, hogy a digitális ismeretei milyen szinten állnak,erre példa az EUROPASS. (https://europass.cedefop.europa.eu/)

Mégis kinek jó ez a Keretrendszer, kinek válik a hasznára?

Mint a képen is látható, leginkább a foglalkoztatási szerveknek, álláskeresőknek, munkáltatóknak, oktatási intézményeknek és olyanoknak, akik alig vagy egyáltalán nem rendelkeznek digitális kompetenciával - ennek kapcsán fontos hangsúlyozni, hogy a digitális felületek kreatív és kritikus használatáról van szó, nem pedig arról, hogy a gyerekek és az idősek képesek-e a kommunikációs felületek használatára. 

 Na de térjünk is rá a téma legérdekesebb kérdésére, a "Hogyan"-ra.

A 21 kompetencia 5 kompetenciaterületre oszlik szét: információ, kommunikáció, tartalomkészítés, biztonság, problémamegoldás. A területeken belül részleteire bontja az adott rész feladatát és a hozzá szükséges képességekre is rávilágít.

Vegyünk egy példát:

Információfeldolgozás.

Alapszintű használó:

"El tudom menteni vagy tárolni a fájlokat vagy

tartalmakat (pl. szöveg, kép, zene,videó, weboldalak),

és mentés után újra el elő tudom azokat hívni."

 

Önálló felhasználó:
"Az információ megbízhatóságának ellenőrzése érdekében összehasonlítom a különböző forrásokat."
Felsőfokú felhasználó:
" Web feed-eket (pl. RSS) használok, hogy naprakész maradhassak az engem érdeklő témákban."
A szintezések során is látható, hogy a kompetencia fejleszthető és mindenképpen érdemes körvonalazni a kiindulási és végpontokat. Azonban, amit a rendszer hiányosságának tartok akár mint ember, akár mint leendő pedagógus, hogy az emberek képességeit ennyire keretek közé szorítják - meglehetősen mókás az elnevezés is, ha visszagörgetünk a legelejére - ezáltal meg kell felelnünk egy adott normának...lássuk be, ez nyelvtudás szempontjából sem egyszerű; nyilván a tudósok is tisztában vannak vele, hogy ez csak egyfajta szemléletmód, nem lehet teljesen levetíteni a társadalomra. 
A forrás többször hivatkozik weboldarakra, melyek közül a leghasznosabb a http://www.ecompetences.eu/ (European e-Competence Framework). Mint minden külföldi oldalnak, ennek is csak annyi a hiányossága, hogy csak egy bizonyos nyelvi szinten hozzáférhető és csak angol, illetve német nyelven. Végezetül annyit mindenesetre el kell ismernünk, hogy a rendszer bár hiányos, rengeteg idő és energiabefektetés árán jött létre, ezért tiszteletet érdemelnek. 

Felhasznált forrás és képek:

https://image.slidesharecdn.com/governanceupdateddigcomp2016rv-160209113817/95/digital-competence-framework-for-citizens-digcomp-state-of-play-and-next-steps-3-638.jpg?cb=1455018189 

https://media.licdn.com/mpr/mpr/AAEAAQAAAAAAAAe2AAAAJDZhZ

jZiNDkyLWJlYjQtNDNlYi1iZDVmLTM5MTY0OGNkZDM2OQ.png

http://www.cittadinanzadigitale.eu/blog/2016/07/02/2976/

Szólj hozzá

kompetencia europass digitális kompetencia digcomp Közös Európai Digitális Kompetencia Keretrendszer