Tanítási gyakorlat 2.
Tanárjelöltként avagy ne egy nap alatt váltsd meg a világot
Szeptember 17-én kezdtem meg a tanítást, pont a születésnapomon - ajándék volt-e vagy sem, azt már nem tudom, mindenesetre ez a nap lezárta a hallgatói létet és rákényszerített arra, hogy tanárként gondolkodjak, cselekedjek, na meg persze próbáljak tanítani, amennyire megy - mert nem egyszerű.
Milyen kihívásokkal találkozik először egy tanárjelölt?
1. Tudja milyen témát kell, milyen korcsoport számára feldolgozni, na de HOGYAN.
2. Az a fránya 45 perc: néha alig akar eltelni, másszor meg olyan gyorsan véget ér egy óra, hogy kb. a tervezett felénél tartasz.
3. Amennyiben idegennyelvet tanítasz, tudod, hogy az egyetemen mennyire nem használjuk a T/2-es kifejezéseket - tehát minden egyes óratervedben benne kell lennie, bele ne kavarodj.
4. Izgulsz, nem bírsz enni, inni, folytonos rohanás az életed az egyetem és az iskola között, a szabadidődben is órát tervezel.
5. Egy gyakorlott tanárnak 1 óra alatt megvan minden a másnapi órára - nekem erre kell vagy 5, ugyanis: oda kell figyelni a célra, a didaktikai felépítésre, a munkaformára, az eszközökre... Válaszolj meg minden kérdést, vedd észre, hogyan tudsz differenciálni a csoportban/osztályban és mindeközben próbáld meg magad nem összecsinálni az izgalomtól, hogy Te vagy a tanár ma.
6. Az már mellékes, hogy minden óratervet, anyagot el kell küldeni a vezetőtanárnak vagy minimum megbeszélni vele, mert hiába pásztáz téged minden órán az első vagy a hátsó sorból, azért csak belekavarodsz a saját órádba.
7. Adminisztráció, adminisztráció, adminisztráció: az igazolás a hospitálásról, a tanítási ütemterv, az EFT, a jegyzőkönyv és minősítés (vezetőtanár feladata) legyen szépen kész időre, beszkennelve, fénymásolva két példányban, mert már KELL a portfólióba...
8. Amikor próbálsz haverkodni más tanárokkal és hiába ajánlották fel a tegeződést, látod, hogy a szemük sarkában ráng egy ideg, amikor Sziával köszönsz vagy áradozol, hogy milyen pozitív hatások értek ma.
9. Mindig, mindenhol útban vagy a tanáriban. Soha nem tudok olyan helyen tartózkodni, ahol magamra maradhatok a gondolataimmal, szóval már megszoktam, hogy hajnalig fent vagyok és magamban beszélek, mert itt nem válaszol senki. :D
10. Soha ne feledkezz meg a szabályaidról. Az első néhány alkalommal tisztázzátok le, legyen tömör és érthető, illetve közösen fogadjátok el. Addig, amíg te szabod a határokat és nem ők szórakoznak veled, addig minden oké.
10 +1. Mindezek ellenére minden egyes órán imádod a diákjaidat, mert energikusak, értelmesek, kedves és segítőkészek, sajnálod, hogy nem tudsz csak úgy beszállni hozzájuk a játékoknál és meghatódsz, amikor egy-egy bunkóbb diák elköszön tőled Viszláttal...
Szerintem bárki, aki szereti a gyerekeket, az iskolát és önmagában az iskolában való életérzést, annak nincs oka aggódni amiatt, hogy mi lesz vele gyakorlaton. Jelenleg 6 órán vagyok túl, pénteken jön a következő és őszintén várom, de mindig izgulok, ugyanis a maximumot akarom nyújtani, mert megérdemlik...na meg persze én is, hogy jól érezzem magam. Ettől függetlenül nem sikerül mindig minden, egyszer fent, másszor lent.
Az a lényeg, hogy tanulj a vezetőtanár építő kritikáiból, add önmagad és soha ne engedd, hogy egy pillanatra is gyengének lássanak. :)
A következő részben leírom majd az alapvető hibákat, amelyeket eddig órán vétettem, illetve bemutatom majd az általam tervezett projektet.